Auslandsblog.de - Kostenlose Blogs für Abenteurer

SES

Bruce, Nina, Jack und Pädagogik: abschließende Empfehlungen

Bruce

In Bruce habe ich einen aufgeschlossenen Begleiter, der mir nach und nach Einblicke in sein Leben und damit natürlich Einblick in die chinesische Kultur gewährt, wie ich sie vielleicht von Nina und Jack so direkt nicht bekommen kann. Deshalb widme ich ihm mehrere Zeilen.

Bruce ist 31 Jahre alt, unverheirat, hat das Lehrerexamen für Englisch und ist zur Zeit selbstständig mit Übersetzungen befasst. Er lebt im Haus mit seiner Mutter. Bruce´ Vater hat die Familie vor 4 Jahren verlassen und wünscht keinen Kontakt zu seinem Sohn. Von Mutter und Familie wird Bruce bedrängt, seinen Vater zu strafen. Das geht so weit, dass man ihm rät, ihn nicht zu töten, sondern bloß zum Krüppel zu machen.

Dass die Mutter Bruce ständig unter Druck setzt, er solle endlich heiraten, hatte ich bereits geschrieben, Sie will nicht nur bevor sie stirbt ihr Enkelkind sehen, sondern macht sich auch Sorgen, wer sich um ihn denn kümmere, wenn sie nicht mehr lebt. Dass er wie die meisten chinesischen Männer nicht gerade mit Schönheit gesegnet ist, darin scheint sein Single-Dasein nicht begründet zu sein.

Bruce selbst spricht jeden 2. Tag über seine verzweifelte Situation: Er ist mit 31 fast zu alt (man heiratet mit ca 22 Jahren), hat kein Reichtum vorzuweisen (ohne den gibt es keine Braut). Die Perspektive, im hohen Alter niemanden zu haben, bereitet ihm Angst. Überhaupt scheint er sehr ängstlich zu sein (Spinnen, Eidechsen gehen gar nicht). Jetzt, da er die Kinder in der Schule erlebt hat, macht er sich Gedanken, ob es nicht zu riskant sei, eigene Kinder in die Welt zu setzen, die womöglich behindert sein könnten. Seine Gedanken kreisen oft um die Frage, wie er eine Braut finden könne. Er schwankt zwischen Akzeptanz und Verzweiflung. 

Bruce bezeichnet sich sebst als Geek. Computer sind seine Leidenschaft und er ist auf dem neusten Stand der Entwicklung. Er trägt 2 Handys mit sich (eins zum Telefonieren, das andere fürs Netz). Politisch natürlich antiamerikanisch, schwärmt er fur Huawai, Alibaba und liebt amerikanische Actionfilme. 

Ausgesprochen lustig, sehr aufgeschlossen und mit viel Empathie wirkt er sehr sympathisch. So, wie er mit den Kindern und den Eltern agiert, können wir ihn uns als Kollegen der Aikang-Schule vorstellen. Da er aber dort eine unsichere Stelle hat und zu wenig verdienen würde, kommt diese Arbeit für ihn nicht in Betracht.

 

Nina 

 

Nina ist eine sehr empathische, temperamentvolle und intelligente Frau, die es versteht, die Menschen zu gewinnen. Von ihr weiß ich, dass sie eine depressive Phase hatte, aus der sie gestärkt hervorgegangen ist. Geholfen haben ihr Mann und ihr buddhistischer Glaube. Sie glaubt, dass sie und ihr Sohn im früheren Leben ein Paar waren. Meditation und Tai-Chi gehören zu ihrem Alltag. Ein Schrank in ihrer Schule zeigt Räucherstäbchen, religiöse Literatur und einige spirituelle (wir würden sagen: esoterische) Gegenstände wie zum Beispiel ein gefärbtes Prismenglas für Energie und Glasstäbe zur Heilung. An der Wand hängen Bilder von buddhistischen Nonnen, zu denen Nina einen Kontakt hat. 

Zum Kollegium hat sie ein ausgesprochen freundschaftliches Verhältnis. Es wird viel gelacht und geschnattert. Apropos schnattern: Ist Nina in Fahrt, hat Bruce enorme Schwierigkeiten mit dem Übersetzen. 

Ninas Temperament sorgt für stets neue Planung. Ein abgesprochener und schriftlich fixierter Plan hat eine Halbwertzeit von 9 Stunden. Weitere 9 Stunden ist er in vielen Punkten hinfällig.

Frauen so scheint es mir, sind überhaupt sehr selbstbewusst, geschäftstüchtig und emanzipiert. Von Jack sagt sie, der zeige seine Intelligenz nur weil er eine so intelligente Frau geheiratet hat. Das sorgt bei allen, auch bei Jack, für große Heiterkeit und spricht Bände.

 Jack

Jack war die erste Zeit der Unbekannte. In seiner Funktion (er leitet offiziell beide Schulen) künmert er sich um die Finanzierung. Laut Nina ist er der Stratege und kühlere Manager. Drei Jahre nach der Schulgründung ist er als „Businessman“ von der Wirtschaftssonderzone Shenzen zur Aikang-Schule gestoßen (die hatte Nina gegründet). Seine pädagogische Qualifikation hat er durch Zertifikate erworben.

Im Gegensatz zu Nina scheint Jack keinen besonderen Draht zu seinen Schülern zu haben. Ich habe ihn nie mit Schülern sprechen sehen. Als Leiter einer privaten Schule brauchen weder Nina noch er zu unterrichten  Jack sitzt also im Büro an seinem Computer, raucht, schreibt. Was er da genau macht, hat sich mir nicht erschlossen. Ich vermute, dass die Vorbereitung der Großveranstaltung seine Zeit in Anspruch genommen hat.

Jack ist auf jeden Fall sehr humorvoll! Es gab viele Anlässe, herzhaft zu lachen! Er ist ein ausgesprochen umsichtiger Gastgeber. Wer an seinem Tisch sitzt wird umsorgt. 

Vorgestern war Jack wegen der Korruption völlig genervt. Anträge an die öffentliche Verwaltung verschwinden auf ewig, wenn nicht Schmiergeld bezahlt wird. Um nicht zu platzen, hat er sich einen Kristall um den Hals gehängt und sich mit seinem Bonsai beschäftigt. Nach einiger Zeit konnte er wieder seine Witze reißen und sich über die Eigenarten der älteren Generation lustig machen. 

 

Abschließende Empfehlungen für die Aikang-Schule

Meine Reise konnte ich mit besonderer Unterstützung von Hedi durchführen. Sie hat mich ermuntert, dieses Abenteuer zu wagen! Vielen Dank, liebe Hedi! Der SES wünscht, dass Seniorexperten den Gastgebern/Auftraggebern eine Zusammenfassung aller Empfehlungen aushändigt. Diese werden vom Englischen durch Bruce ins Chinesische übersetzt. Wundert Euch nicht über mein perfektes Englisch! Fabian war so freundlich, meine englischen Sätze in bessere zu verwandeln. An dieser Stelle auch Dir, Fabian, vielen Dank für Deine Unterstützung!

Hier nun die Empfehlungen, über die natürlich Informationen zur schulischen Situation zu entnehmen sind: 


The following steps could be helpful for both of your schools:

First of all: all of you are doing a wonderful job! Please celebrate your strengths and achievements, rather than only focusing on what could be improved. You can be proud of your work and should share your accomplishments with others.

Mission Statement:

• Parents should be informed about the general “spirit” / “keynote” / guiding principles of the school. In this mission statement you can explain what guides your teaching, how you define your mission and how you want to incorporate parents in the school’s work, e.g., it could include: „Close cooperation between our school and the parents is one the most important aspects of our work and will greatly benefit your child. Therefore we are looking forward to … (list how you want to ensure close cooperation, how information is exchanged and also maybe what you expect from parents . . .). This mission statement should be provided to all parents, when the child first starts attending the school. Also, add it to your website and, if possible, forward it to school governing bodies, press or other relevant institutions.

• Find a few friendly and open minded parents, who are willing to inform new parents at the beginning of school about “how things are done in this school”. It will be easier for them to listen to other parents in a similar situation.

• Perhaps you can start a school supporters club for parents, alumni (or their parents) and others who want to further support the school, e.g., by looking for sponsorships, raising additional funds and meeting among themselves once or twice a year in support of the school.

• In Germany we have a saying that “If you share your grief with others, it cuts your grief in half”. Along this line of thinking: you could start support meetings for parents, where they can meet among themselves in a casual atmosphere (maybe with tea and cake) so that they have a chance to share their problems among themselves. Maybe they can meet at the school. This could be part of the useful spirit of your school.

• Parents need support for how to interact with their child at school. My idea: Start with one mum: Give her a teacher, who will give her advice and one-on-one support during lessons (like a shadow) for a day or two. This could include: to not solve their child’s exercises, how to observe it, motivate it, how to foster positive behavior,… . Then, support the next mum.

Sponsorships

• Create a culture of gratitude. Let the students write some sentences or make a picture to send to the government or other sponsors, who donate money to your school (e.g., before important national holidays). They will be proud to support you, happy about your acknowledgement and in case you need more help, they will be more friendly towards your school.

• There are many people who do charitable work for your school (your mum, staff of the supermarket,... ). Let them know that you appreciate what they are doing. They could, e.g., get a little present that is handed to them in front of the community (e.g., at a celebration) to honor their work. (It might be, that you already do this).

 
Teachers

• The work environment in your school is excellent. Keep fostering a friendly and supportive atmosphere. If possible, teachers could support each other even more by occasionally sitting in on/visiting another teacher’s lesson and exchanging ideas and routines that prove beneficial.

• The acoustic situation (loud noise) in your rooms could become a problem for teachers’ long-term health. Encourage everyone to create a more quiet environment. This will also lead to increased concentration and learning among the students.

• Let the teachers use a dB-meter on their phones to controll volume in their classrooms!

Group Lessons

• Develop Routines that help students to calm down and concentrate at the beginning of a lesson. For example, at the beginning of a lesson, let all students lay their head on their desks, close their eyes and pretend that they are sleeping. Then the teacher (or a student) “wakes them up” by touching the arm of each student silently. No one is allowed to speak. After that, the teacher start the lesson calmly.

• Discuss helpful routines in your team. The routines should give structure for each lesson and the day as a whole. For example, students could begin the day with singing a song. Maybe the same could happen at the end of the school day. Structured days and lessons will give your students orientation and help them to feel save. In return, they will blossom.

• Classroom Management (a lot of websites can be found) can help to arrange better lessons

• Different students need different tasks and different material.

• The big rooms can be used for different places. Example; one to read or only watch books, one to relax or play, one with material . . .

• Let the parents or teachers take videos from one student (and his mom). Observation is important for Diagnosis of skills, students (mom) need. Use the videos for teachers meeting, so that they can learn and share experiences and ideas. Use also the videos to show them to parents.

Students and ABA (Applied Behavior Analysis) 

• I witnessed very good one-on-one situations in your school. To effectively move from one-to-one coaching into group situations, ABA/VB could be helpful. To effectively use ABA, parents should be given advise how to educate their child at school as well as at home. Consistency will be hugely beneficial to the child. When you educate the parents, do not talk about ABA. Use simple and common language.

• In Germany, we make individual plans for the individual education of each child. In those plans we establish different goals/targets for different time spans: goals for the short term (2-3 months), medium term (half a year) and long-term (1 or more years). Maybe such targets/goals would be a good addition to the plans you already have.

• I saw some of your students, who cannot manage their daily life. In Germany they often can learn this also at school. The supermarket and the kitchen are wonderful places for a new kind of lesson instead of learning f.e. how to write. 

• We spoke about an extremly hyperaactive boy. Methylphenidate (the German productname is „Ritalin“) is a medicine often given to these kind of children in Europe (too often given in the US). Parents of this boy should ask for it and try it. It really may help!!


• We also spoke about development of language: I gave you advices to use signs, pictures and mobile devices with a special app.

• Use pencils (cheaper than pens) and erasers! So students learn to correct writing or drawing. Also their eye-hand-coordination will be trained.

Kommentar schreiben